mandag den 24. juni 2013

Skt. Hans

Det kan vidst tælles på en hånd, hvor mange gange jeg ikke har været hjemme hos mine forældre til Skt. Hans. For mig er Skt. Hans altså bare bål hos mine forældre. De har masser af plads, og derfor også mulighed for et "ordentlig" bål, og en heks i menneske størrelse, som af uvisse årsager de sidste par år har siddet på en stol...

Ansigtet er malet af min smukke kunstneriske datter. Med blomster og koste på kinderne. Kjolen var valgt af min nevø, en ægte polyestersag fra 80'erne, som ikke brændte, men smeltede af heksen, øko bål? Not so much... På hovedet bar hun en kasket jeg købte i London da jeg var 16, og om halsen et tørklæde som havde været min søsters. Vi fik rigtig sendt fortid afsted, med heksen.





Hos mine forældre er det en selvfølgelighed at børnebørnene hjælper til hvor de kan. Derfor var det den store fætter der ledte an og de små kusiner der fulgte trop da de sammen pakkede stigerne væk, efter heksen var kommet på bålet.

Vi havde besøg af genboens kat, en fin smuksak, vidst nok norsk skovkat eller noget i den dur, så vil jeg også gerne have kat igen. Især hvis den kan fange mus ;-)


Mændene i mit liv. Min kommende mand, og min smukke søn. Ludvigs første Skt. Hans. Sidste år lå han inde i min mave, trygt og godt. Nu fulgte han med, med store øjne, langt over hans sengetid.

Det havde regnet hele ugen op til, hele dagen havde der været byger, men selve aftenen var smuk, og lige som den skulle være.

Efter bål stod den på pandekager med is, en tradition der har holdt i al den tid jeg husker.
I dag holder vi fridag. Vi sov længe til kl 7:30..... Barselsliv har sine fordele.
Follow on Bloglovin

2 kommentarer:

Karen (mig og mine stjerner) sagde ...

Det er så vigtigt med traditioner. Hele min barndom har jeg været hos min moster som boede på et nedlagt landbrug. Det var så fantastisk og dejligt at tænke tilbage på nu :-) Vi har desværre ikke fået et fast sted at holde det men vi er afsted næsten hvert år. Tak for kigget :-)
Kh Karen

Cecilie sagde ...

Det er så vigtigt for mig at gøre mine børns barndom magisk. Jeg håber de husker tilbage på deres barndom som fyldt med traditioner, og en følelse af at have et ståsted.