søndag den 2. februar 2014

Kyndelmisse


Imens jeg hygger mig og bliver inspireret hos Formland UPgraded, så vil jeg lige fortælle, hvilken dag det er i dag.

Det er Kyndelmisse eller Kjørmes Knud.
Jeg er jo ikke hjemme med børnene i dag. Men ellers ville vi have fejret at halvdelen af vinteren er gået. Vi ville have spist pandekager og set hvordan vejret er, for at spå om hvordan foråret bliver. Får vi sne, kan vi fx forvente et tidligt forår. Hvis vi tværtimod får høj sol, vil det blive fulgt af meget sne.

Traditioner er vigtige, og at fejre årstidens skiften er for mig, en virkelig vigtig børne lærdom. Jeg hygger mig med at fortælle Trunten historier om årstiderne. Og jeg er faktisk stolt, når pædagogerne i børnehaven roser mit barn, for at kunne historierne i forbindelse med højtider.

Man kan Google sig til alt, så jeg behøver ikke forklarer for meget om Kyndelmisse. Det er en gammel lysfest, vi fejrer at halvdelen af vinteren er gået. Og jeg vil selv tænde et par ekstra stearinlys i aften. Vi har set den strålende sol i dag, og jeg kan mærke at der jo er lys (og håb) forude.

Ingen kommentarer: